Background image
Alt Text!
Geschreven door Alex Verstappen op dinsdag, 1 februari 2022

Design Thinking als SAFe methode om de juiste dataoplossing te ontwikkelen

Degenen die Scaled Agile Framework (SAFe) kennen hebben misschien gehoord van de termen Design Thinking en Customer Centricity. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? En wat is de verbinding tussen die termen en data?

Plat gezegd, Design Thinking is een proces en toolset om onze gebruikers te begrijpen, onze aannames te controleren, en de problemen die we op gaan lossen goed te (her)definiëren. Uiteindelijk is het doel van Design Thinking oplossingen te creëren die haalbaar(feasible), bruikbaar (viable), en wenselijk (desirable) zijn.

De dataconsultants van Bright Cubes, streven ernaar om haalbare, bruikbare, en wenselijke dataoplossingen te creëren. Het doel is om waarde te leveren aan onze klanten, ongeacht of we een complex data platform moeten bouwen of dat we de juiste resultaten krijgen met eenvoudige analytisch inzichten. Design Thinking bepaalt hulpmiddelen en methodieken die ons kunnen helpen met het begrijpen van de problemen die onze klanten tegenkomen en het ontwerpen van de juiste oplossingen.

Het Design Thinking proces bestaat uit vijf iteratieve fases:

  • Empathize: Voor wie creëren we een oplossing?
  • Define: Wat is het probleem dat we gaan oplossen?
  • Ideate: Wat zijn de mogelijke oplossingen voor het probleem?
  • Prototype: Wat is het Minimum Viable Product?
  • Test: Lost het product het probleem goed op?

In praktijk vertalen deze fasen zich in een proces dat uitgevoerd kan worden door het geven van co-creation workshops en de prototyping.

 

Co-creation Workshop

In een co-creation workshop, zitten we samen met onze klanten en werken we samen aan enkele oefeningen. Deze oefeningen zijn de Empathy Map, de Customer Journey Map, en de Service Blueprint. Het doel van deze oefeningen is inleving vanuit het perspectief en ervaring van onze klanten en gebruikers op basis van de huidige situatie. We beperken hiermee onze eigen aannames en creëren ruimte om echt te luisteren waardoor de deelnemer zich gehoord voelt.

Terwijl we de oefeningen uitvoeren, het is vooral belangrijk om de pijnpunten in de customer journey te ontdekken. Deze pijnpunten geven ons een duidelijke focus die onderdeel zouden moeten zijn van onze oplossingen. Bijvoorbeeld,

  • Welke metrics kunnen we gebruiken om inzicht te creëren waardoor deze pijnpunten voorkomen kunnen worden?
  • Welke tooling moeten we ontwikkelen om de pijnpunten te verlichten?

Aan het eind van de co-creation workshop zouden de pijnpunten van de customer journey in kaart gebracht moet zijn inclusief ideeën voor eventuele oplossingen. Vervolgens kunnen de klanten de ideeën sorteren naar prioriteiten op basis van de waarde die elke eventuele oplossing zou leveren. De ideeën met hogere prioriteiten kunnen verder uitgewerkt worden naar prototypes.

 

Prototyping

Er zijn verschillende benaderingen van prototyping. De meest directe is de paper prototype, waar we de interactie en applicatie op papier ‘bouwen’. Deze type prototype is nuttig voor datavisualisatie en dashboarding projecten. Het is ook een behulpzaam oplossing voor andere projecten met gebruikersinteractiviteit.

Een andere beroemde type prototyping is Minimum Viable Product (MVP). Door middel van User Story Mapping kunnen we de oplossingen en ideeën vanuit de Customer Journey Map vertalen naar werkbare user stories. Die user stories kunnen dan gepland worden in Agile sprints om de MVP te testen en leveren.

 

Design Thinking & Agile

Er zijn veel pogingen om Design Thinking te combineren met Agile. In SAFe is Design Thinking is de voorkeursmethode om nieuwe features te creëren die in lijn zijn met de Customer Centricity mindset. Google Venture heeft ook Design Sprint bedacht waar men het hele Design Thinking proces kan uitvoeren binnen vijf (volle) dagen.

Uiteindelijk zien we dat Agile werken in praktijk per team en organisatie anders wordt uitgevoerd. Afhankelijk van de use case en de beschikbaarheid van stakeholders kan het zijn dat de keuze en uitwerking van Design Thinking tools aangepast dient te worden om meer waarde te kunnen creëren binnen de organisatie.

Ben jij een IT-professional die zich breder wil ontwikkelen?
Neem dan contact met ons op!
Telefoon: 088-81 81 100
E-mail: alex.verstappen@brightcubes.nl

Deel dit Blog artikel